Co składa się na wizerunek firmy?

Definicja opisująca wizerunek firmy opiera się na wyobrażeniu o niej, które występuje w bezpośrednim otoczeniu a skupia się na klientach korzystających z jej usług.

Każdy, kto świadomie lub nieświadomie kształtuje w swojej opinii wizerunek firmy robi to, aby zminimalizować ryzyko przy wyborze usługodawcy, posiadania możliwości odróżnienia różnych firm i produktów od siebie a to wpływa na wybory konsumenta co przekłada się już na zarobki przedsiębiorstwa.

 

Elementy składowe

 

Na wizerunek firmy składają się wszystkie działania i czynności jakie ona wykonuje. Najprostszymi częściami składowymi jest identyfikacja werbalna i wizualna. Samo dobrze zaprojektowane logo i estetyczna strona internetowa nie gwarantują sukcesu wizerunkowego. Obraz firmy musi być odpowiednio dobrany do jej charakteru bo musi być spójny z wizją i strategią. Dzięki temu przemawia do konsumentów, jest atrakcyjny i wzbudza ich zaufanie. Wizerunek musi być dobrze przyjmowany przez otoczenie i wyróżniać się na korzyść na tle konkurencji.

 

Komunikacja firmy czyli Public Relations są bazą na której możemy oprzeć całą opinię o firmie, która krąży na rynku. Oczywiście jest ona zmienna bo wizerunek kształtuje się stopniowo. Odnalezienie własnego stylu jest dość długotrwałym procesem i nie zawsze się on udaje tak jak zaplanowaliśmy. Nie powinno się opierać do końca na doświadczeniach innych firm bo ważne jest to aby się wyróżniać co znaczy tutaj być o krok do przodu. Dzięki temu marketing będzie skuteczny, pojawi się więcej chętnych konsumentów a zysk firmy będzie się systematycznie zwiększał.

 

Jak wyróżnić się na rynku?

 

Firma cechująca się oryginalnością i charakterystycznymi dla niej atrybutami jest atrakcyjna dla klientów także biznesowych, współpartnerów i banków. Nawet mały element składający się na prezencję firmy jest istotny dlatego trzeba zadbać o odpowiednią nazwę, logo, kolorystykę, stronę internetową, identyfikację wizualną i graficzną a także o materiały informacyjne, marketingowe etc.

 

Jeżeli wszystkie najważniejsze cztery elementy będą spójne to firma zyska wizerunek na wysokim poziomie. Na te części składa się identyfikacja werbalna (nazwy, hasła, slogany) i wizualna (system identyfikacji wizualnej, logo), formy komunikacji reklamowej (materiały marketingowe i ich dystrybucja) i na końcu system zachowań pracowników i reprezentantów przedsiębiorstwa. Jeśli każdy element będzie do siebie pasował musimy liczyć na sukces i dobrą pozycję na rynku branżowym.